Vem är Jag

Mitt foto
Är gift sedan aug-2010, bor i en lägenhet med våra djur. En hund & två katter... Älska att dansar, inredning, foto, vara ute i naturen och umgås med nära och kära. Jobbar som personlig assistent till en liten pojk, i en fantastisk underbar familj!!!!!!

fredag 8 juli 2011

Avla på min papillon hane :)

Efter många års tänkande så har jag bestämt mig att avla på min han hund. Jag hoppas de kommer gå man vet ju aldrig förrens man ha provat.

Han heter Lusen och är 7 år bra stamtaval med bla. syskon som gott till avel.
Han ska på patellaundersökning och få ett intyg på de. Får ej avla på hundar med patella. Testikel koll/intyg
Ögonlysning är ett måste om ska regristrera avkommorna i skk :)  http://www.skk.se Där stå det de mesta man behöver veta och de man inte hitta maila man in frågan. 

Så jag har bokat in honom hos två olika veterinärer. Just för att den ena få inte utföra ögonlysningen. 
Bor man i blekinge så görs ögonslysning närmast på karlskrona djurklinik eller i Näsum i kalmar fanns de också någon vereinär. (Kan vara lång väntetid) 
Patella koll/intyg gör dom på Blekingesmådjursklinik i Nättraby utanför Karlskrona.


Är jätte taggad nu Så Jag hoppas att allt är bra och min lilla vovve kan blir pappa :)




Papillon

Historik

Papillon är en gammal fransk/belgisk ras, känd sedan 1500-talet, som var populär vid hoven.

Användningsområde

Den är en utpräglad sällskapshund, men deltar även i hundsporterna agility, lydnad, spår och utställning.

Hälsa

En sund ras som ofta blir mycket gammal. Rasen har hälsoprogram hos Svenska Kennelklubben mot PRA (ögonsjukdom). Det förekommer en del patella (lösa knäleder), så hundar i avel bör regelbundet undersökas.

Egenskaper / Mentalitet

En livlig ras, som älskar att vara med där något händer. Lättanpassad i olika miljöer. Mycket klok och lättlärd.

Storlek och utseende

Dvärghund med mankhöjd på ca 28 cm. Mycket vacker och elegant med stora stående öron. Öronens form och ansättning har givit rasen dess namn papillon (fjäril på franska). Vit, silkig päls med få klart avgränsande fläckar. Rasen ska inte förväxlas med den andra varianten, phaléne, vilken har hängande öron. Dessa varianter kan födas i samma kull, men räknas som två olika raser.


Pälsvård

Den kräver inte så mycket pälsvård. Enkel päls, vilken är lätt att kamma ut. Tovor kan bildas vid öronen och i pälsen på bakbenen.

Hämtat från http://www.skk.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar